IoT - NESNELERİN İNTERNETİMakaleler

IoT Platformlarının Yaygınlaşma Stratejileri

0

Ömer Gazimihal

Yazı dizisine başladığımız günden bu yana, IoT platformları ile ilgili merak edilenlere ve bir IoT platformunu başarılı kılacak tüm özelliklere yer verdik. Bu sayımızda ise IoT platformlarını yaygınlaştırmak için nasıl bir strateji izlendiğini ele alacağız…

IoT Analytics verilerine göre, bugün sektörde faaliyet gösteren 300’den fazla IoT platformu yer alıyor. Nesnelerin interneti platformu sektöründe her bir platform sağlayıcısı, farklı stratejilerle yaygınlaşma hedefi taşıyor. Peki bu hedefe ulaşmak için neler yapıyorlar?

Nesnelerin interneti platformu ve ekosistem

Nesnelerin interneti platformu ve ekosistem, birbirinden ayrılmaz bir bütün ve birbirine değer katan bileşenlerdir. Amerikalı mühendis Robert Metcalf’in de söylediği gibi “Bir telekomünikasyon ağının değeri, sisteme bağlı kullanıcıların sayısının karesiyle orantılıdır.” Bu bağlamda, IoT platformu ve ekosistemin birbirini besleyerek yaygınlaşması için doğru bir strateji belirlemek oldukça önemlidir. Belli başlı IoT platformlarının yaygınlaşma stratejilerine göz atalım;

Erişimden analitiğe: IoT dünyasına, erişim hizmet sağlayıcısı olarak giriş yapmış olan Ayla Networks gibi oyuncuların izlediği stratejidir. Birçok telekom operatörünün erişim/haberleşme yönetiminden veri analitik yönetime geçmeye çalıştığını söyleyebiliriz.

Analitikten erişime: IBM IoT Foundation gibi analitik platformların, erişim bağlantı yönetimine doğru evrilmesi stratejisidir.

Ekosistem tabanlı yayılma: Cumulocity, Thingworx, GE Predix gibi platform sağlayıcılarının izlediği stratejidir. Bu model, telekom operatörleri için de en uygun modeldir.

M&A yaklaşımı: Amazon’un 2lemetry ve Nokia’nın Alcatel-Lucent’i satın alması olarak örneklendirilebilir.

Yatırım yaklaşımı: Yayılması öngörülen girişimlerin satın alınıp öz şirket yeteneği olarak konumlandırılmasıdır. Cisco da bu yaklaşımı benimseyen şirketlerdendir.

IoT platformu ile farklı dikeylerin birlikte çalışabilirliği

Bir çözüm sağlayıcısının tek başına nesnelerin interneti uygulamalarının tümünü yapma imkanı yoktur. Uygulamaları tek elden yönetmenin faydası ne ise IoT platformlarının değer önerisi de odur; çünkü IoT platformları temelde birbirinden farklı çözüm ve cihazların birlikte çalışabilirliğine olanak sağlayan, hem çatı hem de temel baz platformlardır.

IoT platform yetenek setlerinin ne kadar çok olmasından ziyade daha önemli olan, ne kadar veri barındıkları ve çapraz çözümlerle eşdeğeridir. Bu durum aslında dikey çözümler için de geçerlidir. Tüketim uygulamanızın değerini artırmak istiyorsanız kapsayıcı bir yaklaşım sergilemelisiniz.

Ekosistem oyuncuları neden IoT platformlarına dahil olmalı?

Nesnelerin interneti platformu ve ekosistem bağlamında birçok dikeyde, çokça uzman firma kendi çözümünü geliştirmiş durumda ve bu çözümlerin yaygınlaşmasını sağlamaya çalışıyorlar. Ancak eksik parçanın nesnelerin interneti platformu olduğu konusunda çok az fikir birliği bulunuyor. Peki uygulama sağlayıcıları için IoT platformu ne tür faydalar sunuyor?

  • Uygulamanız otomatikten ölçeklenebilir ve multi-tenant özelliğine sahip olur.
  • Uygulamanızı barındırdığınız kaynaklar (bulut vb.) tarafından ödediğiniz maliyetlerde bir tasarruf söz konusu olur.
  • Çözümleriniz bağımlıktan kurtulacağı için daha fazla müşteriye gitme potansiyeliniz artar.
  • Platform sağlayıcılarının çoğu siber güvenliği kendi sağladığı için yatırımlarınız azalır. Telco Grade bir platform kullanacaksanız siber güvenliği uzmanına bırakma tercihinde bulunabilirsiniz.
  • Kolaylaşan veri yönetimi sayesinde farklı veri kaynaklarından beslenme ihtimaliniz artar.
  • Doğru iş modelleri ile kendi müşterilerinize katma değerli ek servisler sunma ihtimaliniz doğar ki bu da yeni gelir potansiyeli yaratır.
  • Gelişen haberleşme teknolojileri için yatırımlarınız düşer.

Sonuç olarak telekom operatörleri ve çözüm ekosistemi kazan-kazan mantığında kurulmuş bir iş modelidir. Erişim, bulut, güvenlik ve veri yönetimi telekom operatörlerinin en güçlü kasları olduğu zaman, dikey çözüm uzmanları da kendi dikeylerindeki gelişme ve çözümlere odaklanarak mükemmel bir çözüm geliştirmeleri yapabilirler. Böylece son kullanıcılar maliyet ve zamandan tasarruf ederken, operasyonel verimliliğin artışını takip edebilirler.

Comments

Comments are closed.

Login/Sign up