Makaleler

Dijital Dönüşüm ile Akıllı Kurumlara Dönüşen ve Farklılaşan “Yeni Dünya” Şirketleri

0

Süha Bayraktar

Türkiye’de ve dünyada lokomotif sektörlerin ve sektörlerdeki firmaların ana gündem maddesi hepimizin çok yakından tanıdığı bir konu: Dijitalleşme. Dijitalleşme altında kurumlar neyi adresliyor veya kapsam olarak neyi hedefliyor diye baktığımızda ise çok geniş bir alanda hareket ettiklerini anlıyoruz. Kurumların dijitalleşme adı altında projelere imza atarken belirli alanlarda yoğunlaştıklarını ve temel olarak şu temel alanlara odaklandıklarını gözlemliyoruz:

  • İş Gücünün Dijitalleşmesi ve Dijital Kanallardan Yönetimi
  • İç Süreçlerin Dijitalleşmesi ve Uçtan Uca Yönetimi
  • Tedarik Zincirinin Uçtan Uca Entegrasyonu ve Otomasyonu

Yukarıdaki üç ana kategoriyi daha detaylı incelemeden önce, yeni dönemde firmaların Yeni Dünya bakışlarını nasıl değiştirdikleri ve özellikle hangi alanlardan işe başladıkları çok önemli bir konu. Bu alanlara girmeden önce değişimin nereden, nasıl tetiklendiğini ve bu değişimin bu alanları nasıl, hangi parametreler ile etkilediğine bakalım:

Yeni Dünya’nın ana beklentisi: Daha iyi deneyim

Yazımızda sık sık bahsedeceğimiz ve özellikle tekrarlayacağımız bir konumuz var: Yeni Dünya. Yeni Dünya kavramı ile aslında son 10 senedir gelişen, hızlanan mobil teknolojilerin etkisi ile hayatımızdaki alışkanlıklarımızın değişiminden bahsediyoruz. Bugün mobil teknolojiler sayesinde işimizi devam ettirmemiz için ofiste olmamız, film seyretmek için sinemaya gitmemiz veya alışveriş yapmak için alışveriş merkezlerinde bulunmamız gerekmiyor. Sadece birkaçından bahsettiğimiz bu değişim alanları için artık nerede olduğunuzun çok fazla önemi yok. Bu hizmetler mobil teknolojiler ve internet sayesinde nerede olursanız olsun her zaman yanınızda ve istediğiniz anda ulaşılabilir durumda. Bu bize çok önemli bir fayda sağlıyor: Daha efektif zaman yönetimi.

Daha efektif zaman yönetimi deyince, aklınıza hemen şöyle bir soru gelebilir: Zamanı daha iyi yönetebilmek veya bunun yönetilmesini sağlamak, kurumsal şirketlerimiz için nasıl bir değişimi beraberinde getiriyor? Daha iyi zaman yönetiminin etkisi, genel olarak rekabet ettiğiniz şirketler ve bulunduğunuz sektör ile doğrudan ilişkilidir. Çoğu şirketin ana hedefi; rekabet ettiği alanlarda daha iyi performans göstermek, en az rakipleri kadar rekabetçi olmak ve mümkünse onlardan rekabette farklılaşmak. Her alanda zamanı iyi yönetmeniz ve müşterilerinize bunu sağlamanız artık rekabette olmazsa olmazlardan. 

“Peki biz buraya nasıl geldik ve daha iyi zaman yönetimi ile gelen değişimi nasıl sağlayacağız?” sorusu ardından aklınıza gelebilir. Bu değişimin çok temel bir etkeni var: Deneyim. Deneyim adı altında temel olarak kullanıcı deneyimini göz önüne aldığımızda, iki temel kullanıcı deneyim alanı karşımıza çıkıyor;

  • Müşteri Deneyimi
  • Çalışan Deneyimi

Bugünün Yeni Dünya’sında yukarıda bahsettiğimiz değişimi yönetmek için her iki deneyimi de iyi yönetmek gerekiyor. Bu iki temel deneyimi her geçen gün daha iyi ve mükemmel hale getirme inisiyatifi olan şirketler, bu tür Yeni Dünya şirketleri özellikle pandemi sonrası daha da hızlanan dijitalleşme ihtiyacı ile çok daha başarılı oluyor. Aslında bu iki önemli deneyimin arkasında olan temel bir ihtiyaç, çok açık bir şekilde karşımıza çıkıyor: Hız. Hız faktörü artık müşterilerin ve Yeni Dünya’da çalışanların temel ihtiyacı haline geldi. Bu konuda gerçekten öncü olmuş ve Türkiye’den Dünya’ya önemli bir Unicorn olarak açılmış çok iyi bir örneğimiz var: Getir

Market uygulaması Getir, Yeni Dünya’da son 10 seneye damga vuran ve mevcut iş modellerini değiştiren booking.com, AirBnB, Uber gibi unicorn’lara benzer özellikler taşıyan bir iş modeliyle karşımıza çıkıyor. Bu modeli genel olarak ‘Güvenilir Aracı’ (Trusted Broker) olarak adlandırabiliriz. Bu modellerin temel iddiası ise hız. Bu sayede istediğiniz servise veya ürüne daha hızlı ve kolay ulaşabiliyorsunuz. Getir.com da aynı şekilde hız ve kolaylığı odağına alarak başarılı olmuş bir şirketimiz. Benzer iş modeli ile daha önce Türkiye’de kurulan, benzer başarıyı yakalamış şirketlere Yemeksepeti.com, Sahibinden.com, Gittigidiyor.com’u da örnek verebiliriz. 

Daha iyi deneyimin en önemli etkeni ‘hız’

Hız ve kolaylığı odağına alan şirketler, özellikle yukarıda bahsettiğimiz müşteri ve çalışan deneyimini en iyi hale getirmeye çalışarak ve Yeni Dünya’da bulundukları sektörlerde rakiplerinden farklılaşarak ‘rekabette farklılaşma’ adına doğru adımlar atıyorlar. Bu başarılı şirketler, müşteri ve çalışan deneyimi için de yazımızın başında bahsettiğimiz şu üç temel konulara odaklanıyor:

İş Gücünün Dijitalleşmesi ve Dijital Kanallardan Yönetimi: Hız ile müşteri deneyiminin daha iyi hale gelmesi için öne çıkan temel parametrelerden bir tanesi çalışan deneyimidir. Çalışan deneyiminin özellikle iş gücünün dijitalleşmesi ve dijitale taşınarak tamamen dijital kanallardan yönetilmesi ile kurumlar, müşterilerine daha hızlı hizmet eder hale geliyor. Dijital iş gücünün en önemli faydalarından birkaçı, çok daha iyi takip edilebilirlik ve daha iyi yönetilir olmaktır.

İç Süreçlerin Dijitalleşmesi ve Uçtan Uca Yönetimi: İş gücünün dijitalleşmesi ve dijital kanallardan yönetilmesinin müşteri deneyimini daha iyi hale getirdiği çok açık. Ancak farklı bölümlere dokunan daha kapsamlı süreçlerin olduğu kurumlarda bu işlerin birbirine entegrasyonu ve dijitalleşmesi ile uçtan uca yönetimi size çok daha fazla hız ve daha iyi deneyim sağlıyor. Eğer müşterinize ulaştıracağınız bir ürüne, birden fazla bölüm dokunuyorsa ve aralarında tam entegrasyon mevcut değilse, müşteri deneyimi ve bazı müşteri isteklerinin negatif etkilenme olasılığı çok yüksek.

Tedarik Zincirinin Uçtan Uca Entegrasyonu ve Otomasyonu: Tedarik zinciri genel olarak bir ürünün üretimden yeniden üretimine kadar geçen tüm süreçleri kapsıyor. Tüm tedarik zinciri sürecimizin uçtan uca tam entegre olmadığını farz edelim. İş gücünüzü ve süreçlerinizi ne kadar dijitalleştirip entegre hale getirseniz getirin, talep planlamasında mutlaka eksik ve tam doğru olmayan süreçler karşınıza çıkacak. Tedarik zinciri dediğimizde karşımıza sadece çalışanlarımız ve iş süreçlerimiz değil, dışarıdaki tedarikçiler ile olan süreç ve planlamamız da karşımıza çıkıyor. Bu nedenle müşteri deneyimi için dış tedarikçi ve süreçlerin entegrasyonu da daha kritik hale geliyor. Tüm bu süreci uçtan uca, kurumunuz dışında olan tedarikçi ve süreçlerle entegre etmediğiniz takdirde, arzu ettiğiniz mükemmel deneyime ulaşmanız zor.

Yukarıda kısaca bahsettiğimiz hız ve daha iyi deneyim kazandıran bu üç önemli konuya dair bir sonraki yazımızda öne çıkan örnekleri ve çözümleri inceleyeceğiz. Yeni yazı dizimize başladığımız bu yazımızla beraber, özellikle bugün değişim yaşayan farklı sektörlere yazılarımızda ayrı ayrı daha detaylı göz atacağız. Sektörlerde öne çıkan dijitalleşme inisiyatifleri ve çözümleri ile sektörünüzde ihtiyacınız olan trend, uygulama ve çözümlere değinirken Turkcell Dijital İş Servisleri olarak bu alanda sağladığımız çözüm, hizmetler ve servisleri de kapsıyor olacağız. Yeni dönemde farklılaşma ve daha akıllı kurum haline gelme planı yapan şirketler için bu yazı dizisinin çok faydalı olacağını umuyoruz. Yeni dönemde oluşturabileceğiniz rekabette farklılaşma stratejileri için de faydalı olmasını hedefliyoruz.

Comments

Comments are closed.

Login/Sign up