Röportajlar“Cesaret ettiğimizde yapamayacağımız hiçbir şey yok!”

22 March 20212818

Bir kadın girişimci olarak, start-up’lara vizyonunu daha geniş tutması ve kendilerine önyargısız bakmaları gerektiğini dile getiren Armut Kurucu Ortağı Başak Taşpınar Değim, “Pes etmeden, çok çalışarak, hak ettiğimiz öz değeri kendimize vererek ve cesaret ederek bu dünyada yapamayacağımız şey yok.” diyor.

Nakliye, temizlik ve tadilat gibi hizmetlere ulaşmada insanlara kolaylık ve alternatif sunan Armut platformu, dünyaya teknoloji ihraç eden önemli ve başarılı bir Türk girişim. Bu yaratıcı ve başarılı fikrin arkasındaki isim ise bir kadın girişimci olan Başak Taşpınar Değim…

Kariyer yolculuğu hem yurt dışında hem de Türkiye’deki önemli markalarda çalışarak geçen Başak Taşpınar Değim, Boğaziçi Üniversitesi İnşaat Mühendisliği eğitimini tamamladıktan sonra, Koç Üniversitesi’nde MBA ve Chicago Loyola Üniversitesi’nde MSIMC yüksek lisans programlarını bitirdi. Chicago’daki Morgan Stanley ofisinde pazarlama uzmanı olarak iş dünyasına atılan Değim, ardından ACNielsen Bases’da kıdemli araştırma analisti olarak kariyerine devam etti. Başak Taşpınar Değim, 2007 yılında New York’taki Revlon’da ürün müdürü olarak çalıştı ve 2010 yılında da Türkiye’ye dönerek Koç Holding bünyesindeki Tat ve SEK markalarının marka müdürü olarak görev aldı. “Armut’tan önce beyaz yakalı bir çalışandım.” diyen Değim, bu süreçte herhangi bir girişim denemesi yapmadığını söylüyor.

Başak Taşpınar Değim’e Armut’un çıkış öyküsünü sorarak sohbetimize başladık ve Değim, o süreci İşte Teknoloji okurları için şöyle aktardı: 

“Armut fikri, Amerika’dan Türkiye’ye kesin dönüş yaptığımız dönemde ortaya çıktı. O sırada yeni taşındığımız ev için nakliye, boyacı, temizlikçi gibi birçok konuda yardım arayışına girmiştik. Bu süreçte hoş olmayan tecrübeler yaşadık ve çevremize, “Güvenilir nakliyeci, temizlikçi, boyacı bulabileceğimiz bir internet sitesi yok mu?” diye sorduğumuzda Türkiye’de her şeyin internet üzerinden yapılmadığı cevabıyla karşılaştık. O dönemde hayatın bize getirdikleri ve çeşitli tesadüfler sonucunda, kendi yaşadığımız kaliteli ve güvenilir hizmet verenlere kolayca ulaşamama probleminden de yola çıkarak 2011 yılında armut.com’u hayata geçirdim.”

Armut’un ülke içerisindeki hizmet kapsamının yanı sıra, yurt dışı faaliyetleri de genişledi. Bu, özellikle teknoloji ihraç eden Türk girişimler bakımından oldukça önemli. Bunu mümkün kılan faktörler neler oldu?

Armut; Türkiye’den yurt dışına teknoloji ihraç eden bir teknoloji şirketi, biz de bunun gururunu taşıyoruz. Bunu mümkün kılan en önemli unsurlardan bir tanesi de Türkiye’de yaptığımız bir geliştirmenin diğer pazarlarda da uygulanabiliyor olması.

Teknolojimize yaptığımız yatırımlarla birlikte, düzenli olarak akıllı öğrenme algoritmalarımızı geliştirmek üzerine çalışıyoruz. Bu şekilde, müşterilerimizi daha iyi segmentlere ayırıp, davranışlarına göre ihtiyaçları olabilecek hizmetleri daha iyi tahmin etmeye çalışıyoruz. Bu konuda birçok farklı çalışmamız bulunuyor. Mobil uygulamalarımız bu amaca göre ilgili hizmetlere en kolay ulaşabilecekleri şekilde tasarlandı. E-posta ve uygulama bildirimlerimiz yine akıllı segmentasyonlarla gönderiliyor. İçerik üretimiyle desteklediğimiz projelerimiz de bulunuyor. Hizmet alanlar ve hizmet verenler için ayrı ayrı iOS ve Android uygulamalarımız var. Hizmet alanların birkaç tıkla bekleyen tüm işlerini uygulamadan halledebilecekleri bir kaynak olma noktasındayız.

Armut’un etki alanını genişletmek istedik ve global markamız HomeRun’ı yarattık. HomeRun, bizim yurt dışında hizmetimizi devam ettirmek adına yaptığımız bir yatırımdı. Yurt dışında yatırım yapacağımız ülkelerdeki ihtiyaçları gözlemledik, Türkiye ile benzer bulgular çıkardık ve HomeRun’ı hayata geçirdik. Bugün, faaliyet gösterdiğimiz Romanya, Mısır ve Suudi Arabistan’da pazar lideriyiz. Romanya’da geçen seneye göre yüzde 223, Suudi Arabistan’da yüzde 111, İngiltere’de yüzde 86 ve Mısır’da yüzde 78’lik büyüme kaydettik. Ekim ayından itibaren de HomeRun ile Polonya, Çekya ve Macaristan olmak üzere 3 yeni ülkede daha faaliyetlerimize başladık.

HomeRun ile Avrupa ve Orta Doğu’da sektörümüzün liderliğini hedeflediğimizden tüm planlamamızı da bu doğrultuda yapıyor ve adımlarımızı buna uygun olarak atıyoruz. Dünyaya internet teknolojisi ihraç edebilen ve bu alanda global şirketlerle rekabet edebilme başarısı gösteren uluslararası bir marka olduğumuzu söyleyebiliriz.

Bildiğiniz gibi, Türkiye’deki büyük ve önemli şirketler de artık girişimcilik alanında çalışmalar yürütüyor. Siz girişim ekosistemine yönelik bu katkıyı nasıl değerlendiriyorsunuz?

Son yıllarda özellikle teknoloji, e-ticaret ve online kanallar alanındaki yükselişin ülke ekonomisi açısından çok değerli olduğunu düşünüyorum. Ülkemizdeki büyük şirketlerin de girişimcilik alanına verdiği destek ve yatırımın ekonomiye önemli bir güç kaynağı oluşturduğunu görüyoruz. Böylece kurulan yeni işletmelerle hem yeni istihdam alanları oluşuyor hem de rekabetin seviyesi yükseliyor. Armut olarak alanımızda gerçekleştirdiğimiz teknoloji çalışmaları ile alanımızda örnek bir liderlik sergilediğimizi düşünüyoruz. 

Armut gibi başarılı girişim öykülerinin sizce kesişim noktası nedir? Girişimcilik yolculuğunda yol haritası nasıl olmalı? Girişimcilere bu yöndeki tavsiyelerinizi dinlemek isteriz… 

Girişim dünyasında önemli olanın; kalite standardını tutturup sürdürülebilirliği sağlamak olduğunu düşünüyorum. Elbette yaptığınız iş için çıkış noktası da önem teşkil ediyor. Çok çalışmak, sürekli öğrenmek, test edip doğru müşteri iç görüleriyle veri analizi yaparak iyi bir ekiple ürünü geliştirebilmek başarılı girişimlerin ortak noktaları. Deneyimlerimden yola çıkarak bir problem olduğunu tespit edip bu problemi çözmek için yola çıkmaya cesaret ettim ve başarısız olabilme riskini göze aldım. Bu nedenle cesaret, iç motivasyon, başarısız olabilme ihtimaliyle barışık olmak ve ilk sorunda pes etmemek de oldukça önemli. 

Öte yandan; bir de tabi bu sürecin kadın girişimci olma boyutu var. Türkiye’de kadın girişimcileri nasıl değerlendiriyorsunuz? Bu konuda destekleri yeterli buluyor musunuz?

Girişimcilik konusunda da diğer alanlarda olduğu gibi kadın ve erkekler arasında bir yetkinlik farkı olduğuna inanmıyorum. Girişimciliğin aslında farklı kategorileri var. Kendi emeğini satan, küçük işletmesini kuran bir girişimci ile ölçeklenebilir bir dünya markası yaratma hedefi olan girişimcinin farklı yetkinliklere, mentorluğa, finansmana ihtiyaçları var. Dolayısıyla kadınların hangi alanda nasıl bir girişimcilik yapacağına göre farklı desteklere ihtiyacı var. Ben bu alanlardan daha ölçeklenebilir bir girişim tarafındaki bir iş ile uğraştığım için bu kısımla ilgili biraz daha fazla gözlemim oldu. İnsanların vizyonunu daha geniş tutması ve kendilerine önyargısız bakmaları gerekiyor. Pes etmeden, gerçekten çok çalışarak, hak ettiğimiz öz değeri kendimize vererek ve cesaret ederek bu dünyada yapamayacağımız şey yok. 

Sizi bir girişimci olarak en çok motive eden faktörler neler?

Sıfırdan kurduğunuz bir markanın günden güne başarıya ulaşmasına şahit olmak inanılmaz keyif verici bir şey. Birçok kadının çalışmasına, kendi parasını kazanmasına vesile olabilmek, KOBİ’lere iş imkanı sağlayabilmek, en önemlisi de insanların hayatlarını kolaylaştırabilmek beni çok mutlu ve motive ediyor.

Armut ile gelecekte ne tür hizmetleri hayata geçirmeyi planlıyorsunuz? Global sahada Armut’u hangi pazarlarda görmeye devam edeceğiz?

Globaldeki büyümemiz COVID-19 sürecinde daha da hızlandı. 2020 yılında Polonya, Çekya ve Macaristan olmak üzere 3 yeni ülkede daha HomeRun markamız ile faaliyetlerimize başlamıştık. Hedefimiz, ileriki dönemlerde yeni ülkelere hizmetimizi getirerek EMEA liderliği için emin adımlarla ilerlemeye devam etmek olacak.

Related Posts