İŞ ANALİTİĞİYÖN VEREN LİDERLER

Türkiye’de lider, dünyada ise en büyük ikinci pazaryeri

0

Düğün.com Kurucusu ve CEO’su Emek Kırbıyık: “Yılda ortalama evlenen 600 bin çiftten 450-500 bini Düğün.com’u kullanıyor. Firmalar da Düğün.com’da yer alarak hedef kitlelerine doğrudan ulaşabiliyor.”

Emek Bey öncelikle kendinizden biraz bahseder misiniz?
Ben kendimi öncelikle, bir girişimci olarak tanımlıyorum ve girişimcilik hikayem aslında çocukluk yıllarıma dayanıyor. Öğretmen anne-babanın çocuğuyum. Ailemin zorunlu olarak ticarete atılmasıyla birlikte ailecek lokanta, pansiyon gibi birçok farklı girişimimiz oldu. Ben de bu sayede küçüklükten itibaren bir işin nasıl kurulacağını, satışın nasıl yapılacağını, insanın nasıl yönetileceğini, bizzat işin içinde öğrendim. İstanbul Teknik Üniversitesi’nde Şehir Planlama okudum. Boğaziçi Üniversite’sinde İşletme Yönetimi programına katıldım. Üniversiteden itibaren hep bir yerlerde çalıştım, farklı şeyleri denedim. Bilgisayar toplayıp sattım. Bir servis sağlayıcı olan Türk.net adlı firmada çalıştım. 99 yılında Amerika’ya gittim. Orada Microsoft Certified Systems Engineer sertifikasını aldım. Bu sertifika sayesinde bilgisayar ağlarını kurabilecek bilginiz oluyor. Onu aldıktan sonra düğünlere yemek yapan bir catering şirketinde bilgisayar uzmanı olarak başladım. Oradaki görevim bilgisayar ağını kurmaktı. Şirkete bilgisayarlar ve serverlar aldım. CRM kurdum. Tek bir bilgisayarın olmadığı şirketi dijitalize ettim. Daha sonra çalıştığım şirketin sahibi ile birlikte Amerika’daki düğün firmalarının listelemesini yapan Participate.com’u kurduk. Aslında bu site, Düğün.com’un aynısıydı. Ben de o şirkette teknolojinin başına geçtim. Türkiye’de de böyle bir ihtiyaç olduğunu gördüm ve 2007’de bu iş modelini Türkiye’ye taşımak üzere ülkeye döndüm. İki üniversite öğrencisiyle Düğün.com’u kurdum. Bugün Düğün.com’un 150’den fazla çalışanı var.

Düğün.com nasıl bir ihtiyaç sonucunda ortaya çıktı? Çözüm ve hizmetlerinizi biraz anlatır mısınız?
Evlenmeye karar vermiş çiftler için düğün aslında çok karmaşık bir süreç. Kısa bir zaman diliminde, bütçenize ve zevkinize uygun mekanı, gelinlik firmasını, fotoğrafçıyı, kuaförü, müzisyeni ve daha pek çok düğün firmasını bulmanız gerekiyor. İşte Düğün.com burada devreye giriyor. 

Çiftler firma araştırmasına internetten başlıyor ve her aramada karşılarına ilk sırada Düğün.com çıkıyor. Diyelim arama motoruna “İstanbul düğün mekanları” yazdınız, arama sonucunda ilk sırada Düğün.com’u göreceksiniz. 

Çiftlerin firmalarını hızlı bir şekilde bulmalarına yardımcı oluyoruz. Çiftler Düğün.com’da 30 kategoride, aradıkları firmaları kriterlerine göre filtreleyip listeliyor, firmalar hakkında bilgi ediniyor, fotoğraf ve yorumlarını inceliyor ve komisyon ya da herhangi bir ücret ödemeden, beğendikleri firmalardan anında fiyat teklifleri istiyorlar.

Ayrıca 30 kişilik bir Wedding Planner ekibimiz var. Her gün yüzlerce çifti arayıp ihtiyaçları doğrultusunda onlara firma önerilerinde bulunuyoruz. Wedding Planer ekibimiz, firma bulma konusunda çiftlere ücretsiz yardımcı oluyor ve düğün planlama süreçlerini hızlandırıyor. 

Her yıl Türkiye’de ortalama 600 bin çift evleniyor. Bu çiftlerin 450-500 bini Düğün.com’u kullanıyor. Hizmet verdiğimiz şehirlerde ise tüm evlenecek çiftler, düğünlerini Düğün.com ile planlıyor. Yılda 50 milyon kez sayfalarımız evlenecek çiftler tarafından görüntüleniyor. Düğün.com alanında Türkiye’de lider, dünyada en büyük ikinci firma konumunda.

Tüm evlenecek çiftler Düğün.com’da düğünlerini planladığı için firmalar da Düğün.com’da yer alarak hedef kitlelerine doğrudan ulaşabiliyor. Düğün.com’da 30 binin üzerinde firma listeliyoruz. Her yıl evlenecek kitle değiştiği için bu dinamik kitleye ulaşmak, reklam ve tanıtım yapmak çok maliyetli. Düğün firmaları tek bir platforma üye olarak, reklam ve pazarlama maliyetlerini Düğün.com sayesinde çok fazla düşürüyor ve karşılığında da binlerce çifte dokunma imkanı kazanıyor.

Firmalarımızla üyelik paketleri üzerinden anlaşma yapıyoruz. Aylık üyelik ücreti dışında firmalarımızdan da herhangi bir komisyon, ek ücret talep etmiyoruz. Düğün.com’u firmaların vitrini olarak düşünebilirsiniz. Vitrinlerini çiftler için ne kadar çekici hale getirir, görsellerini ve bilgilerini düzenli şekilde güncellerlerse, Düğün.com’dan çok fazla iş alıyorlar.

Düğün.com’un sunduğu hizmetler nasıl bir teknolojik altyapıya sahip?
16 yıllık bir teknoloji şirketi olarak, altyapımızı sürekli gelişen teknolojilere uyum sağlayacak şekilde yenilemek zorundayız. Aksi halde kullanıcıların alışkanlıklarına ve ihtiyaçlarına cevap verememiş oluyorsunuz. 

Veri bizim gibi şirketler için en önemli değerlerden biri. Veri madenciliği ile elimizdeki veriyi doğru şekilde işleyip analiz ediyor, bunun sonucunda da veriyi segmente ediyoruz ve kullanıcılara en doğru önerileri sunuyoruz. Esnek arama, görsel arama, çağrı üzerinden profil çıkarma, karşılaştırmada en isabetli öneriler sunma iş akışlarımızda kullandığımız yöntemler. Veri bilimi departmanımız gelinliklerin stil, tür ve renk tonu gibi özelliklerine dayalı, kullanıcıların geniş veritabanımızı keşfetmelerini sağlayan görüntü arama motoru projeleri geliştiriyor. Yapay zeka destekli segmentasyon projesi ile çeşitli niteliklere dayalı olarak dinamik segmentler oluşturup müşteri profillerini ve davranışlarını yorumluyoruz. B2B müşteriler için makine öğrenimi algoritmalarını kullanarak, geri dönüşü önceden tahmin etmeye çalışıyor ve müşteri memnuniyetini artırmayı sağlıyoruz. 

Bir platformda sizce müşteri deneyimi neden bu kadar önemli? Özellikle sanal evrenlerin konuşulduğu bugünlerde, sizce bu deneyim nasıl bir dönüşüm geçirecek? Düğün.com olarak burada yeni teknolojileri uygulama hedefleriniz neler?
Bizim gibi hizmet pazaryerlerinde kullanıcı deneyimi her şey demek. Eğer ürününüzü kullandıramıyorsanız, pazar yerinin alıcısına dokunamıyorsunuz demektir. Alıcının olmadığı bir yerde, satıcının da varlığı anlamsızlaşır. Bu nedenle Düğün.com olarak müşteri deneyimini, her şeyin önüne koyuyoruz. Sadece neden-sonuç ilişkisi kurarak bir ürün geliştiremezsiniz. Aynı zamanda müşteri deneyimini odağa alarak doğru soruları sormanız, gerekli AB testlerini ve analizleri yapmanız da gerekiyor. Özellikle Türkiye’de biliyorsunuz kullanıcılar yeni teknolojileri kullanma konusunda çok hevesli. Biz de özellikle İstanbul Üniversitesi Teknokent bünyesinde TÜBİTAK destekli pek çok ileri araştırma projesi geliştiriyoruz. ChatGPT ve GPT gibi ünlü modeller de dahil olmak üzere önemli dil modellerinden LLM’leri kullanıyoruz. Bu LLM’ler, özellikle çağrı merkezlerimizde kullanıcı niyetini anlamamızı ve önemli çıktılar elde etmemizi sağlıyor. Geleceğin teknolojileri olan LLM’leri işimizin farklı alanlarında kullanmaya devam edeceğiz.

Bir girişimci olarak, kendi serüveninizdeki inişler/çıkışlar, motivasyon kaynağınız nelerdi? Girişimci adaylarına verebileceğiniz tavsiyeler neler olurdu?
Girişimciliğe çok küçük yaşlarda ve çok farklı işlerde çalışarak başlamış biri olarak, birçok başarısız girişimim oldu. Düğün.com da zaten o başarısız girişimlerden öğrendiklerim üzerine kuruldu diyebilirim. Yani Düğün.com’u kurar kurmaz model çalışmaya başlamadı. IT’ye, SEO’ya, teknik altyapıya, insan kaynağına belli bir yatırım yaptıktan sonra, hizmet pazaryerine dönüşmemiz 2-3 yılımızı aldı. Girişimci adaylarına önerim, eğer kafalarında bir ihtiyaca cevap verecek iyi bir fikir varsa, doğru bir ekibe sahiplerse ve en az 2-3 yıllık bir finansal kaynak bulmuşlarsa, denemekten çekinmesinler. Gerekiyorsa defalarca en doğru işi bulana kadar denesinler. 

Gelecek dönemde, ürün ve hizmetlerinizdeki hedefleriniz neler olacak?
Önümüzdeki yıllarda, tüm Türkiye’de hizmet vermeyi hedefliyoruz. Böylece evlenecek tüm çiftler ve tüm düğün firmaları Düğün.com’da buluşacak. Düğün.com olarak, Türkiye’de hizmet vermenin yanı sıra Kanada, Avustralya, Almanya ve MENA’da da faaliyet gösteriyoruz. Önümüzdeki yıl aynı iş modeliyle Amerika pazarına açılmayı planlıyoruz. Uzun vadedeki hedefimiz de Düğün.com’u Türkiye’nin en büyük 5 dijital şirketinden birisi haline getirmek.

Comments

Comments are closed.

Login/Sign up