DİJİTAL ŞİRKETLERFİNANS

GenAI sayesinde, RPA’deki kısıtların ötesine geçilebilir

0

Garanti BBVA Teknoloji Genel Müdürü Fatih Bektaşoğlu: “GenAI, karmaşık iş akışlarını birden fazla adım ve karar noktasıyla otomatikleştirip RPA çözümlerini daha esnek ve ölçeklenebilir hale getirerek, değişen iş ihtiyaçlarına uyum sağlamayı kolaylaştırabilir.”

Bilkent Üniversitesi Bilgisayar ve Enformatik Mühendisliği Bölümü’nden mezun olan Fatih Bektaşoğlu’nun sektör deneyimi 30 yıla yakın… 1996’dan bu yana Garanti BBVA Teknoloji’de farklı görevler üstlenen Bektaşoğlu, bugüne kadar liderlik ettiği pek çok farklı ekiple birlikte, ağırlıklı olarak Dijital Bankacılık, Çağrı Merkezi, ATM, Mimari ve Servis Yönetimi, Deneyim Tasarımı, Devops ve Müşteri Deneyimi Uygulamaları konularında çalıştı. Özellikle yeni nesil bankacılık platformu transformasyonu ve çevik dönüşümün liderliğini yapan Bektaşoğlu, Temmuz 2022’den bu yana da Garanti BBVA Teknoloji’nin Genel Müdürü olarak çalışmalarını sürdürüyor. 

Sohbetimize, Garanti BBVA’nın dijital dönüşüm stratejisini konuşarak başladığımız Fatih Bektaşoğlu, yeni nesil uygulamaları kullanırken veri güvenliğinde neler yaptıklarını, dijital müşteri deneyimini ve çok daha fazlasını detaylarıyla anlattı…

“Fijital yaklaşımıyla, fiziksel ve dijital dünya arasındaki bağı pürüzsüz bir deneyimde buluşturuyoruz”

Garanti BBVA’nın dijitalleşme stratejisiyle sözlerine başlayan Fatih Bektaşoğlu, benimsedikleri teknolojik yenilikleri ve bu yeniliklerin müşteri deneyimini nasıl etkilediğini şu sözlerle açıkladı:

“Dijitalleşmenin en önemli adımlarından biri kuşkusuz kullanıcılara en iyi deneyimi yaratacak ürün ve hizmetler sunmaktan geçiyor. Artık neredeyse her sektördeki uygulamaların ortak noktası birçok özelliği bir arada barındırmaları diyebilirim. Garanti BBVA, dijital dönüşüm stratejisini tüm kanallarda kolay, erişilebilir ve kişiye özel bankacılık işlem ve hizmetlerini içeren tam kapsamlı, bütünleşik bir bankacılık platformu yaratmak üzerine kurdu. Buna bağlı olarak da müşterilerimizin ihtiyaçlarını dinleyerek, bunlara en kısa sürede cevap vermek her zaman önceliğimiz oldu. Kullanıcı deneyimini sürekli iyileştirmek ve kalıcı hale getirmek için de bu konuya odaklanan ekiplerimizle çalışıyoruz.

Müşterilerimiz teknolojinin en iyi şekilde kullanıldığı uygulamalardan yararlanmak, en iyi deneyimi yaşamak istiyor. İnternet ve mobil bankacılık kanallarından gerçekleştirilen işlem sayısı her yıl düzenli olarak artıyor. 2023’te işlem sayımızda %36 artış oldu. Garanti BBVA Mobil’e giriş sayısında da 2023 yılında %32’lik artış gerçekleşti. Özellikle uzaktan müşteri olma kolaylığıyla birlikte gerek bireysel gerekse şahıs firmaları uçtan uca dijital bankacılık deneyimini yaşayabiliyor. Tüm ürün satışlarımızın %90’ı dijitalde gerçekleştiriliyor. Nakit olmayan işlemlerde bu oran %98’e çıkıyor.

Son zamanlarda hayatımıza yeni bir kavram da girdi: Fijital. Böylece kullanıcıların fiziksel dünyayla dijital dünya arasındaki bağı pürüzsüz bir deneyim yaşayarak birleştirmesini sağlıyoruz. Dijitalleşmeyi hızlandıran, dijital ve fiziksel deneyimleri harmanlayarak müşterilere yeni bir deneyim sunan fijital (phygital) kavramını pek çok uygulamamızda kullanıyor ve müşterilerimize en iyi deneyimi sunuyoruz. ATM’den para çekerken, mobil uygulamamızdaki QR yönlendirmesini kullanarak ATM’ye dokunmadan sadece paranızı alarak işleminizi gerçekleştirirken, kredi kartınıza ödeme yaparken klasik hale gelmiş ‘fiş ister misiniz?’ sorusuna cevap olarak slip’leri uygulama içerisinde saklama özelliği dijital ile fizikseli birleştirdiğimiz hizmetlere örnek olarak gösterilebilir.

2000’li yıllara gelmeden, görüntü işleme uygulamalarıyla başlayan operasyonel süreçlerimizdeki dijitalleşme yolculuğumuzu, bugün çevikliği odağına alan iş modeli ‘hyper automation’ yaklaşımına evirdik. Maksimum faydayı sağlamak için ihtiyaçla örtüşen doğru araç ve teknolojileri yönetiyoruz ve uçtan uca otomasyon prensibiyle çözüm sunuyoruz. Operasyonlarımızı dijital iş gücümüz olan robotlara devrederek, müşterilerimize daha fazla değer yaratabileceğimiz işlere odaklandığımız alanlar yaratıyoruz.”

“Müşterilerimize eş zamanlı olarak Pendik ve Ankara veri merkezlerimizden hizmet veriyoruz”

Bankacılık sektöründeki düzenlemeler ve güncellemeler ışığında, Garanti BBVA’nın teknoloji altyapısını geliştirmek ve uyarlamak için izledikleri yolu da anlatan Bektaşoğlu, iki veri merkezlerini aktif olarak kullandıklarını söyledi:

“İş sürekliliğimizin günlük yaşamımızın bir parçası olmasına değer veriyoruz, Pendik veri merkezimizin yedeği durumunda olan Ankara veri merkezimizin aktif şekilde kullanılması yönünde ilerliyoruz. Aktif-aktif altyapımızda, müşterilerimize eş zamanlı olarak Pendik ve Ankara veri merkezlerimizden hizmet veriyoruz. Birçok uygulamamızı, müşterilerimizin servis aldığı telko operatörü ve fiziksel lokasyonlar bazında farklı veri merkezlerimize yönlendirebiliyoruz. Örneğin; cep şubemiz için Marmara bölgesindeki Turkcell müşterilerimiz Pendik veri merkezimizden hizmet alırken, Ege bölgesindekiler Ankara veri merkezimizden servis alıyor.

Teknolojik gelişmeler ışığında; modern Software Defined Network (yazılım tabanlı ağ) teknolojilerini hem veri merkezimizde hem de şube erişimlerimizde kullanıyoruz. Dijital iş yeri servislerini uçtan uca tek bir noktadan yöneterek en güncel teknolojiler, donanımlar ve uygulamalarla çalışanlarımızın verimliliklerini artırıyoruz. Mobil çalışma esnekliğini sağlayacak şekilde tüm banka ve iştirak kullanıcılarına mobil cihaz tahsis ettik. Hibrit çalışmayla birlikte artan koordinasyon ihtiyaçlarının karşılanması için platform ve lokasyon bağımsız çalışabilen video konferans, canlı yayın, anlık arama, anlık mesajlaşma, dosya paylaşım ve takımlar arası bilgi ve iş birliğini bir araya getiren çözümler sunuyoruz.”

“Yeni nesil teknolojileri kullanarak yüksek müşteri güvenliği sağlamayı hedefliyoruz”

GenAI, blok zinciri gibi yeni nesil teknoloji uygulamaları, güvenlik sorularını da beraberinde getiriyor. Fatih Bektaşoğlu, müşteri güvenliği ve veri gizliliği gibi konuları nasıl ele aldıklarını şu sözlerle paylaştı:

“Yaptığımız her işin merkezinde müşterimize değer katmak var. Güvenliğe verdiğimiz önemin, müşterimize kattığımız en önemli değerlerden olduğuna inanıyoruz. Yeni teknolojileri hayata geçirmede öncü olmayı hedeflerken, aynı zamanda projenin tasarımından üretimine ve işletimine kadar her aşamasında, işin güvenlik boyutunu da çok yönlü ve ciddiyetle ele alıyoruz. Bu süreçte müşterimizin verilerinin güvenliğini etkileyebilecek tüm riskleri detaylıca analiz ediyor, dünyadaki iyi pratik ve trendleri dikkatle inceliyoruz. Garanti BBVA olarak, yeni ürün ve hizmetlerimizin kapsamını mevcut güvenlik standartlarımızı ve regülatif gereklilikleri de dikkate alarak oluşturuyoruz.

Günümüzde ses ve görüntünün deep-fake adı verilen yapay zeka yöntemleriyle taklit edilebildiği yöntemler de dahil, giderek artan dolandırıcılık girişimleri görüyoruz. Müşterilerin cihazlarını ve/veya parolalarını ele geçirmek için en sık kullanılan yöntemlerden birisi olan oltalama (phishing) saldırılarının da yapay zeka araçlarıyla, artık çok daha profesyonelce ve kullanıcıları çok daha kolay tuzağa düşürebilir hale dönüştüğüne şahit oluyoruz. Sadece finans sektörünü değil, dijitalleşen hayatın uçtan uca tüm bileşenlerinin ve aktörlerinin hedef alındığı ataklar ve dolandırıcılık girişimlerini de gözlemliyoruz. Dolayısıyla regülatörler de dahil olmak üzere, tüm ekosistem aktörlerinin uyumlu, iş birliği içinde, ortak çaba ve hedef yaklaşımıyla çalıştığı bir risk yönetimi döneminde yaşadığımızı söyleyebiliriz.

Yeni teknolojileri kullanan ve giderek daha karmaşık hale gelen tehditlere karşı bizler de kendimizi sürekli güncelliyoruz. Örneğin müşteri güvenliği alanında, yeni nesil teknolojilerden yararlanarak, yapay zeka tabanlı farklı analitik modeller geliştirerek işlem anomalilerini daha hızlı tespit etmeyi, yine bu teknolojileri kullanarak ve model değişikliklerine dinamik şekilde tepki göstererek yüksek müşteri güvenliği sağlamayı hedefliyoruz. Benzer şekilde siber güvenlik alanında da yapay zeka teknolojileri ve büyük veri tabanlı modelleri kullanan, bu sayede kurumumuzu hedef alan tehditleri çok daha hızlı ve doğru şekilde tespit edip etkisiz hale getirecek teknolojileri altyapılarımıza entegre ediyoruz.”

“Siber saldırı egzersizleri ile çalışanlarımızın farkındalıklarını artırırken süreçlerimizin de iyileşmesi için fırsatlar yakalıyoruz”

Güvenlikten bahsetmişken, siber güvenlik konusuna da değindik. Bektaşoğlu, müşteri bilgilerinin ve finansal işlemlerin güvenliğini sağlamak için aldıkları diğer önlemleri de şu cümlelerle aktardı: 

“Garanti BBVA olarak, her alanda olduğu gibi siber güvenlikte de son teknolojileri, trendleri yakından takip ediyoruz. Dijital dönüşümle birlikte sınırlar ortadan kalktı. Çalışma arkadaşlarımızla müşterilerimizin farklı ortamlar ve cihazlar üzerinden erişimde bulunduğu dünyada ihtiyaçlar da değişiyor. Siber saldırılara karşı sadece güncel teknolojileri kullanmak tek başına yeterli değil. Bu teknolojileri en uygun şekilde konfigüre edip birbirleriyle entegre ederek maksimum fayda sağlamaya odaklanırken; süreçlerimizi, çalışma arkadaşlarımızı ve müşterilerimizi siber saldırılara hazırlıklı hale getirmek de aynı derecede önemli. Bunun için siber saldırı egzersizleri, provaları bizim için önemli başlıklar olarak öne çıkıyor. Bu egzersizleri farklı odaklarla sık sık tekrarlıyor ve çalışanlarımızın farkındalıklarını artırırken süreçlerimizin de iyileşmesi için fırsatlar yakalıyoruz. Çalışanlarımızın ve müşterilerimizin siber güvenlik alanındaki farkındalığını artırmayı, siber tehditlerden korunmayı çok önemsiyoruz. Verdiğimiz eğitimler, güvenlik haftası, bültenler, kısa bilgilendirme SMS’leri, e-postalar gibi araçlarla tüm paydaşlarımızı güncel tehditlere karşı güncel tutmayı hedefliyoruz. 

Dolandırıcılık vakaları dijitalleşmeyle beraber maalesef her geçen gün artıyor. Dolandırıcılar ise sistemlerden öte kişilerin zihnini, duygularını ve bilincini hedef alan sosyal mühendislik diye adlandırılan yöntemlere başvuruyor. Bu tür olayları önlemek için bankamızdaki gelişmiş sistemleri kullanırken müşterilerimizi bilinçlendirme, farkındalıklarını artırma ve ekosistemdeki tüm iş ortaklarımızla iş birliği imkanlarını geliştirme çalışmalarımız aynı hızla devam ediyor.”

“Kripto ürün ve hizmetlerimizi artırmak için çalışmalarımızı sürdürüyoruz”

Mobil bankacılık ve dijital cüzdan uygulamalarının önemi gün geçtikçe artıyor. Bu alandaki gelişmelere Garanti BBVA’nın nasıl adapte olduğunu ve müşterilerine nasıl daha iyi bir dijital deneyim sunduklarını anlatan Fatih Bektaşoğlu, kripto dünyasındaki atılımlarından da bahsetti:

“Bugün, Garanti BBVA Mobil’de 800’ü aşkın fonksiyonumuz bulunuyor. Mobil uygulamamız üzerinden müşteri olmaktan ürün ve hizmet başvurusu yapabilmeye kadar her konuda müşterilerimizin yardıma ihtiyaç duymadan işlem yapmasını sade, basit ve hızlı biçimde sağlıyoruz. Müşterilerimizin deneyimini bir adım daha ileri taşımak amacıyla ihtiyaçlarına ilk temas anında mobil kanalımızdan çözüm bulabilmeleri üzerine çalışıyor, onları daha iyi anlayıp kendilerine gerçek zamanlı, akıllı, kişiye özel içerikler, öneriler sunmaya odaklanıyoruz. Müşterimizin yardıma ihtiyaç duyduğu anda akıllı asistanımız Ugi, chatbot, video ile görüşme gibi hizmetlerimiz sayesinde mobilde çözüm yollarını müşterilerimize sunuyoruz. İhtiyaç hissetmeleri durumunda her an danışılabilecek insan faktörünün dahil edildiği hibrit bir yapıyla hizmet veriyoruz. 

Ek olarak, blokzincir teknolojisi müşterilerimizin ilgi duyduğu bir alan olarak öne çıktı. Biz de 2022 yılında bu alanda içinde bulunduğumuz bölgenin en geniş ekiplerinden birini kurarak önceliğimizi nitelikli, deneyimli ve global ölçekte teknoloji üretebilecek kaynaklar geliştirmeye verdik. Bunun ilk meyvesi olarak da Garanti BBVA Finansal Teknolojiler A.Ş’nin yeni girişimi olan Garanti BBVA Dijital Varlıklar A.Ş kuruldu. İlk etapta Garanti BBVA Kripto mobil platformuyla müşterilerimize Bitcoin (BTC), Ethereum (ETH) ve USD Coin (USDC) varlıklarında hizmet sunmaya başladık. Ürün ve hizmet çeşitliliğini önümüzdeki dönemde artıracak şekilde çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Bu uygulamayı blokzincir teknolojileri ile geliştirilecek katma değerli hizmetlerin başlangıcı olarak değerlendiriyoruz.”

“Sadece 2023 yılında, 75 projede yeni makine öğrenmesi ve derin öğrenme modelleri Garanti BBVA sistemlerine entegre edildi”

Sohbetimize veri ile devam ettiğimiz Bektaşoğlu’ndan, veri analitiği yeteneklerini müşteri hizmetlerinde, risk yönetiminde veya operasyonel süreçlerde nasıl kullandıklarını da dinledik:

“Veri analitiğiyle ilgili çalışmalarımız 20 yıl önce başladı. Müşterilerimizi doğru ürünlerle buluşturmak için ürün alma eğilim modelleri ve ATM’de nakit olmaması probleminin önüne geçen modeller 2003 yılında devreye alındı. Analitik çalışmalar anlamında 2015 yılında büyük veri teknolojilerinin bankamız bünyesine katılmasıyla büyük bir sıçrama sağlandı. Bugün makine öğrenmesinden derin öğrenmeye çok farklı algoritmalarla kurulmuş 600’ün üzerinde modelimiz bulunuyor. Sadece 2023 yılında 75 projede yeni makine öğrenmesi ve derin öğrenme modelleri Garanti BBVA sistemlerine entegre edildi.

Müşteri hizmetleri alanındaki uygulamalarımıza birkaç örnek vermek gerekirse; müşteri ilişkilerini derinleştirmek amacıyla müşterilerin ihtiyaç duyduğu noktada finansal koçluk sağlamada, gerçek zamanlı, akıllı ve kişiye özel içerikler ve ürünler önermede yapay zekayı sıkça kullanıyoruz. Chatbotlar yine müşteri deneyimini bir adım ileri taşımamıza yardım ediyor. Bugün müşterilerimiz yazarak ya da konuşarak, Ugi ya da chatbotlar aracılığıyla bizimle iletişim kurabiliyor. 

Risk ve güvenlik alanında kredi başvuru ve tahsilat süreçlerinde, başvuru ve işlem anındaki sahtecilik tespitinde müşterimizi korurken yapay zekânın gücünden faydalanıyoruz.

Operasyonel süreçlerde OCR ve derin öğrenme tekniklerini kullanarak geliştirilen Akıllı Belge İşleme (IDP) çözümleriyle kimlik, sözleşme, talimat vb. dokümanları dijital formata dönüştürerek iş süreçlerine entegre edebiliyor, müşteri talimatlarından bilgi çıkarımını otomatik olarak yapabiliyoruz. Böylece müşteri işlemlerini daha az hata ve yüksek hızla tamamlıyor, müşteri deneyimini iyileştirmek için çağrı merkezlerini arayan müşterilerimizin hangi nedenle aradığını belirleyebiliyor, müşterinin bağlılığını arıtmak için müşteri hizmet anketlerini yine yapay zekayla analiz ediyor ve tüm bu çalışmaları gerçekleştirirken müşterimize sunduğumuz hizmetin kalitesini artırarak operasyonel verimliliği sağlıyoruz.

2021 yılında yapay zeka ve makine öğrenmesinin banka içinde yerini artırması amacıyla, ‘no-code/low-code’ yaklaşımıyla, tasarımından üretimine kurum içinde geliştirilen ve ‘Data Science Suite’ olarak isimlendirilen platform sayesinde iş alanlarında ‘Kendin Yap’ yaklaşımıyla yapay zekanın kullanımını kolaylaştırarak iş kararlarını akıllandırırken, ürün ve hizmetlerin kullanıma geçme sürelerini kısaltarak müşteri ihtiyaçlarının daha hızlı cevaplanabilmesini sağladık. Bu projelerin mevcut sisteme entegrasyonu adımlarında kullandığımız otomasyonlar sayesinde operasyonel süreçlerde önemli kazanımlar yarattık. 2023 itibarıyla kullanıma alınan toplam 68 projeyle değer yaratarak üretime alınmasını üç ay hızlandırdık.”

GenAI ile sizce RPA teknolojisi dönüşecek mi, yok mu olacak? Buna paralel olarak, makine öğrenimi teknolojileri bankanızın iç süreçlerini nasıl optimize ediyor ve müşteri memnuniyetini artırıyor?
Basit, tekrarlanan görevleri kural tabanlı olarak otomatikleştirmek için RPA iyi bir çözüm yöntemidir. Kolay uygulanıp hızlı şekilde devreye alınabilir ve yüksek doğrulukla çalışır ancak tanımlanan kuralların dışına çıkamadığından esnek değildir. Bu nedenle yüksek bakım maliyeti oluşturabilir ve yaratıcılık veya karar verme gerektiren daha karmaşık görevlerde kullanılamamaktadır.

GenAI, RPA’den daha gelişmiş yeteneklere sahip olsa da iki teknoloji birbiriyle mutlaka rekabet etmek zorunda değildir. GenAI, RPA’lerin kısıtların ötesine geçmesini sağlayabilir. Örneğin istisnaların yönetiminde bocalayan RPA’ler, GenAI’ın bağlamı anlayan, deneyimlerden öğrenerek düzenlemeler yapması sayesinde değişikliklere uyum sağlayabilir. GenAI, karmaşık iş akışlarını birden fazla adım ve karar noktasıyla otomatikleştirip RPA çözümlerini daha esnek ve ölçeklenebilir hale getirerek değişen iş ihtiyaçlarına uyum sağlamayı kolaylaştırabilir. GenAI destekli RPA’ler daha az bakım gerektirebilir, dinamik senaryolarda daha etkili hale gelebilir. GenAI’ın sunduğu verileri analiz etme, eylem planları oluşturabilme yetkinlikleri sayesinde RPA’ler akıllı karar verme yetenekleri kazanıp daha geniş bir görev yelpazesini yerine getirebilir, doğruluğu ve verimliliği artırabilir. 

Öte yandan, GenAI çözümleri esnek olmasına rağmen bunları geliştirmek oldukça karmaşık ve maliyetli olup doğruluğunun, RPA’lere göre daha hassas incelenmesi gerekiyor. Basit bir iş için GenAI kullanmak kaynakların boşa harcanması olacaktır. Bu nedenle iş hedeflerine en iyi şekilde ulaşmayı sağlayacak teknolojiyi seçmek çok önemlidir.

İç süreçlerimizde yapay zeka kullanımına mühendislik alanından örnek verecek olursak, operasyonel işlerin hangilerinin probleme dönüşeceğini tahminleyerek akan binlerce veri arasından servis kontrol merkezimizin doğru noktaya odaklanmasını sağlıyor, müşterimizin olumsuz bir deneyim yaşamasının önüne geçiyoruz. Bir diğer örneği de yazılımcıların dünyasından verebilirim. Yazılımcıların kodlarındaki güvenlik açıklarını yine yapay zekayla tespit ediyor, GenAI destekli araçlarla hem onlara hız kazandırıyor hem de daha güvenli kod geliştirmeyi sağlıyoruz. Böylelikle müşteriye sunduğumuz ürün ve hizmet yazılımlarının daha hızlı ve sorunsuz devreye alınmasını sağlayarak müşterilerimizin ihtiyaçlarında yanında olabiliyoruz.

“Artık bankaların rakibi sadece bankalar değil”

Fatih Bektaşoğlu ile sohbetimizi, 2024 yılı ve sonrasındaki yol haritalarını konuşarak noktaladık. Teknolojideki trendlere değinerek gelecek planlarından bahseden Bektaşoğlu, bankaların yeni bir ekosisteme evrildiğine dikkat çekti ve şunları kaydetti:

“Son yıllarda önemi giderek artan bulut altyapısı ve çözümleri kritik olmaya devam edecek. Bulut için regülasyonla bir çerçeve de çıkarıldı. Bulut altyapısının Türkiye’de bulunması ve aynı zamanda finans sektörüne özel olması gerekiyor. Buna bağlı olarak Microsoft, Google, Amazon gibi uluslararası büyük oyuncuların ülkemizde veri merkezi yatırımı yapması gerekiyor.

Diğer yandan veri, ileri analitik ve yapay zeka sıcak gündemini koruyacak. Finans sektöründe yatırım yapılan önemli alanlardan birisi olan yapay zeka operasyonel verimlilik, risk yönetimi, raporlama, karar alma süreçleri, finansal danışmanlık ve müşteri deneyimi alanlarında kullanılmaya devam edecek. Burada gerçek zamanlı veriyi işleme daha da öne çıkacak. Garanti BBVA olarak akıllı asistanımız Ugi, hiper otomasyon, robotlar, anti fraud – davranış analizleri ve finansal sağlık gibi alanlara yatırım yapmaya devam edeceğiz.

Günümüzde platformlar ve pazar yerleri ciddi bir büyüme sergiliyor. Özellikle KOBİ’ler, tüzel müşteriler, B2B şirketler için farklı pazar ve ürün olanakları gelişmeye devam edecek. Biz de bu alanlarda yeni servisler, ürünler çalışıyor ve iş birlikleri gerçekleşiyoruz.

Ülkemizde çıkan regülasyonlar bankaların iş yapış şekillerini geliştirmeye ve değiştirmeye devam ediyor. Geçen yıl hayata geçen açık bankacılığın yanı sıra, servis bankacılığı gibi düzenlemelerin de sektöre çeşitlilik getireceğine inanıyoruz. Artık bankaların rakibi sadece bankalar değil. Açık bankacılık ve platform bankacılığının sunduğu fırsatlarla finans dışı aktörler de bizim rakibimiz olacak. 

Açık bankacılık dışında bir diğer önemli gelişme de dijital bankacılık lisansı üzerine olacak. Bu alana ilgi gösteren ve gösterecek olan farklı sektör ve kurumlar söz konusu. Tüm bu gelişmelere baktığımızda bankalar olarak yeni bir ekosisteme evriliyoruz. Birlikte iş yapma ve değer üretme sistemine geçmek gitgide daha önemli bir hal alacak. Finansal teknolojinin sunduğu potansiyelin tam anlamıyla gerçekleştirilebilmesi için hem bankaların hem de fintek şirketlerinin ortaklaşa çalışarak uzmanlıklarını birbirlerine açmaları gerekiyor. 

Bankalar güven kurumları olduğundan kuşkusuz siber güvenlik de sıcak bir konu olmayı sürdürecek. Biz de bu alana sürekli yatırım yapmaya partner ekosistemini ve yapay zeka başta olmak üzere tüm yeni teknolojileri kullanmaya devam edeceğiz.”

Comments

Comments are closed.

Login/Sign up