BÜYÜK VERİMakaleler

Sektörlerde dijitalleşme ile rekabet odaklı dönüşüm – Bölüm III

0

Süha Bayraktar

Büyük veri ile rekabette farklılaşma

Son yıllarda, dünyanın yeni petrolü dendiğinde akla tek kavram geliyor: Veri. Peki nasıl oldu da veri bu kadar ulus, ülke ve topluluk için önemli hale geldi?

Aslında veri hep hayatımızdaydı. Son 50 yılda, veriler ile işimizi çok daha organize, hızlı ve sistematik yapmak için birçok uygulama, çözüm, veri kaynağı ve veri modelleme metotları kullandık. Bir önceki yazımızda, sektörel anlamda farklı uygulama ve çözümlerden üretilen verilerin çok önemli alanlarda, özellikle şirketlerimizin verimliliklerini artırmak ve onları daha ileriye taşımak adına yeni dünya stratejileri oluşturmak için kullanıldığından bahsetmiştik. Ancak iş ve özel hayatımızda mobil teknolojilerin yoğun olarak yer alması ile veri çok daha kritik hale geldi. 

Artan rekabet koşulları ve hızlanan rekabet ortamı, elimizdeki mevcut araçların çok daha ötesine geçip, çok daha dinamik ve fayda üreten teknolojileri kullanmamızı teşvik ediyor. İşte veri, özellikle de büyük veri bu teknolojilerden bir tanesi. 

Büyük veri nereden geliyor?

Mobil teknolojiler sayesinde işimizi çok daha iyi yönetmeye, özel hayatımızı çok daha efektif organize etmeye başladık. Tüm bunları yaparken, bu aktivitelerle alakalı içinde zamanın ve mekanın da olduğu çok daha fazla veri üretilmeye başladı. İşte bu mobil teknolojileri kullanırken üretilen veri, aslında yeni dünyamız, değişen ihtiyaç ve yaşamımızla ilgili ipuçları veriyor. Şu an devam eden pandemi süreci nedeniyle, mobil teknolojiler ve sürmekte olan dijital dönüşüm projeleri ile veri üretimi çok daha hızlandı ve farklı bir boyuta taşındı.

“Pandemi ile Türkiye’deki alışkanlıklarda neler değişti? Yeni dünyamız nasıl şekilleniyor?” sorularını daha iyi cevaplamak için Türkiye’de oluşan bu dönemi istatistiklerle inceleyelim:

  • İnternette en çok artış sağlanan arama, yüzde 311 ile ‘online alışveriş’ oldu.
  • Pandemi döneminde internetten alışveriş yapanların sayısına, bu zamana kadar hiç online alışveriş yapmayan bir kitle eklendi.
  • İnternetten alışveriş yapan müşteri sayısı yüzde 40 oranında arttı.

Pandemi döneminde karşımıza çıkan bu çarpıcı istatistikler, dijital dönüşüm ile beraber mobil teknolojilerin alışkanlıklarımızı nasıl etkilediğini çok açık bir şekilde ortaya koyuyor.

Büyük veri ile perakende yolculuğu

Aslında yaşadığımız bu olağanüstü durum çerçevesinde yukarıda gördüğümüz istatistikler ve değişen ihtiyaç modelimiz, özellikle perakende sektörünün ciddi anlamda değişime uğradığını gösteriyor. Bu dönemde, pandemi öncesi yoğun olarak alışveriş merkezlerini ziyaret eden müşterilerin ciddi bir bölümü online alışveriş ile tanıştı. Bu kitle ayrıca, eğer deneyimleri beklentinin üzerinde ise artık alışveriş merkezleri ve fiziksel mağazalardan yaptıkları alışverişlerin bir bölümünü online alışverişe taşımış durumdalar. 

Peki kanallarının önemli bir bölümünü alışveriş merkezleri veya fiziksel mağazalardan yöneten bir işin sahibiyseniz, değişen bu müşteri alışkanlıkları ile beraber potansiyel müşterilerinizin artık nerelerden alışveriş yaptığını merak ediyor musunuz? Eğer rakipleriniz online alışveriş kanallarında eskiye oranla çok daha aktifseler ve müşterileriniz bu online kanallara artık çok daha sıcak bakıyor, bu kanallardan alışveriş yapmayı tercih ediyorsa, sizin de mutlaka stratejinizi gözden geçirme zamanınız ve rakiplerinizle benzer stratejileri hayata geçirmeniz zorunlu hale gelmiş demektir.

Bu dönemde potansiyel hedef müşterilerinizi çok daha dinamik takip ederek, onların değişen alışveriş alışkanlıklarını ve ihtiyaçlarını stratejinize adapte etmeniz en önemli aktivitelerinizden biri haline geliyor. Peki bunu nasıl yapabilirsiniz?

Son yıllarda yapılan araştırmalar, perakende müşterilerinin bir ürünü satın almadan önce birçok aşamadan geçtiğini ve özellikle internette ciddi araştırma yaptıktan sonra satın alma kararı verdiğini gösteriyor. Bu satın alma bazen bir online alışveriş sitesinde sonlanırken bazen de müşteriler fiziksel bir mağazaya giderek bu alışverişi tamamlıyorlar. Dolayısıyla perakende sektöründeyseniz, kısaca bahsettiğimiz müşteri yolculuğunda değişen dinamikleri takip etmeniz çok önemli. Eğer pandemi gibi yaşam modelini derinden etkileyen bir olay ile karşılaştıysanız mutlaka mevcut veya potansiyel müşterilerinizin değişen yolculuğunu takip edip, bu değişime reaksiyon göstermeniz gerekir. Telekom ve mobil teknolojiler ile üretilen büyük veri, bu değişimi takip edebilen en güçlü kaynak olarak karşımıza çıkıyor.

Mobil teknolojiler ile kullanıcıların alışveriş alışkanlıklarını ve hangi ürünler için hangi online mağazalara yöneldiğini görebilirsiniz. Turkcell Dijital İş Servisleri pandemi öncesi ve sonrasında birçok değerli şirkete Turkcell Büyük Verisi ile projeler geliştirerek, onların değişen koşullara ayak uydurmasına katkı sağlıyor.

Yeni dünyamızın bir parçası haline geldiği için daha fazla kullanacağımız büyük veri, çok fazla bilgiyi sunma potansiyeline sahip. Mobil teknolojiler veya onlara entegre üretilen büyük veri, çeşitli alanlarda işinizin yeniden şekillenmesine ve stratejinizin planlamasına destek oluyor. İçine perakende sektörünü de alan ve birçok sektöre dokunan tedarik zinciri için büyük veri birçok fayda sağlıyor. 

Yeniden şekillenen uçtan uca tedarik zinciri

Tedarik zinciri aslında üretimden bir malın yeniden üretimine kadar geçen tüm süreçleri kapsıyor. Tüm bu sürece ait temel adımlar ise şu şekildedir:

  • Ham maddenin fabrikaya gelip üretilmesi
  • Üretim sonrası satış kanallarına dağıtılması
  • Yeni satış taleplerinin toplanması
  • Yeniden değişen taleplere göre üretilmesi

Tedarik zincirinin uçtan uca daha efektif yönetilmesi ve ihtiyaçlarının istenilen zamanlarda karşılanması için de aşağıdaki temel noktalara dikkat etmek gerekiyor:

  • Değişen müşteri ihtiyaçlarına göre üretimin yeniden planlanması
  • Değişen satış kanallarına göre lojistik ihtiyacının yeniden yapılandırılması

Yukarıdaki her iki konu için iyi bir öngörü ve kullanabileceğiniz özel veriler, bu sürecin daha iyi yönetilmesinde kritik rol oynuyor. İşte büyük veri, tam da bu noktada devreye giriyor. Özellikle üretim yapan bir sektördeyseniz, mevcut ve potansiyel müşterilerinizin değişen alışkanlıklarını perakende sektörü gibi takip etmeniz önemli hale geliyor. Önceden değişen müşteri alışkanlıklarının etki ettiği ürün gamınız için hangi yeni ham maddelere ihtiyaç duyduğunuzu tespit etmek ve bu ham maddeleri tedarik etmeniz için ön planlama yapmanız gerekiyor. Bu değişim, satış kanallarınızın da değişimine yol açıyorsa lojistik planlamanızı da yeniden gözden geçirmenizde fayda olacaktır.

Büyük veri size tüm bu süreçte destek olurken, çok daha dinamik iş planlaması yapmanıza ve stratejinizi sürekli aktüel tutmanıza da fayda sağlıyor. Büyük verinin yine çok daha dinamik ve ciddi fayda sağladığı alanlardan bir diğeri de ulaşım sektörü. 

Büyük veri ile daha dinamik ve efektif ulaşım planlama

Aslında çok fazla bilinmese de ulaşım sektörü planlama adımları, büyük veri kullanılarak uzun zamandan beri yapılıyor. Özellikle, havayolu ve karayolu yolcu taşımacılığında yeni ve eski ulaşım noktaları, mobil büyük veri kullanılarak sürekli olarak planlanıyor, belirli noktalar arasında artan yolcu talebi bu şekilde yeniden yönetiliyor. Pandemi ile birlikte bu talep çok daha dinamik hale gelirken, şehir içi planlamalarına da ciddi şekilde etki etmeye başladı. Şehir içi ulaşım planlamacıları evden, uzaktan ve mobil çalışmanın çok daha yoğun kullanıldığı bu dönemde, mevcut ulaşım master planlarını yeniden gözden geçirme ihtiyacını hissetmeye başladılar. 

İşte tam bu noktada mobil büyük veri, bu ihtiyacı adreslemeye başladı. Şehir ulaşım planlamacılarının, vatandaşların özellikle iş yerleri ve evleri arasındaki hareketlerini çok daha dinamik takip ederek, değişen ihtiyaçlara göre ulaşım planlamasını yeniden yapması gerekiyor. Turkcell Dijital İş Servisleri pandemi öncesinde de, bu alanda yaptığı proje ve çalışmaları çok hızlı bir şekilde mobil büyük veriyi kullanarak ihtiyacı olan kurumlara sunuyordu. Bu dönem ile birlikte söz konusu ihtiyacı karşılamak için sunulan projeler artmaya başladı.

Aslında büyük veri çok daha fazla alanda, değişen rekabet koşullarında ve devam eden işinizde size destek olmakla kalmıyor, işinizin yeniden şekillenmesine de katkılar sağlıyor. Artan rekabet koşullarında, eğer rakipleriniz hızlı hareket edip yeni rekabet koşullarına kendini adapte ediyorlarsa, siz de büyük veri kullanarak bu değişime çok hızlı reaksiyon gösterip rekabette bir adım öne geçebilirsiniz.

Comments

Comments are closed.

Login/Sign up