DİJİTAL ŞİRKETLER

GoArt Metaverse’te sanal kurguyu gerçek faydayla buluşturuyoruz

0

Roof Stacks CEO’su Burak Soylu: “Zamanda yolculuğu mümkün kılma konseptinden yola çıktığımız uygulamamızda tarihi yerlerin geçmiş zamandaki hallerine yolculuk yapılabilecek deneyimlere yer verdik.”

Tarihi yerlerin geçmiş zamandaki hallerine sanal bir yolculuk…

Geçtiğimiz yıl İŞTE Teknoloji’ye konuk olan RoofStacks CEO’su Burak Soylu, geçen bir yılda RoofStacks bünyesindeki GoArt Metaverse’te neler değiştiğini anlattı:

“Geçtiğimiz yıl yaşanan global ekonomik gelişmeler, içinden geçtiğimiz kripto kışı diye tabir edilen kripto piyasalardaki düşüş ile Web3 ve metaverse dünyası için çok hareketli geçti diyebiliriz. GoArt tarafında ise piyasalardaki ekonomik sinyaller negatifi göstermesine karşın koyduğumuz global vizyona ilerlerken, geçtiğimiz sene önemli eşikleri, çok önemli proje ortaklarıyla birlikte katettik.

Türkiye Futbol Federasyonu (TFF), Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı ile hayata geçen projeler, globalde katıldığımız ve sponsor olduğumuz önde gelen etkinliklerle kendimizi sürekli güncel tutup geliştirmeye devam ediyoruz. Ekip olarak 90 kişiye ulaştık ve yoğun şekilde ürünümüzü, teknolojimizi geliştirmeye devam ediyoruz.

Bu yılın 2. yarısında ise özellikle spor ve metaverse alanındaki global iş birliklerimiz ile bu alanda derinleşmeyi hedefliyoruz. Bunun yanı sıra, turizm sektörünün de metaverse’teki potansiyeline çok değer veriyoruz. Zamanda yolculuğu mümkün kılma konseptinden yola çıktığımız uygulamamızda şu ana kadar dünyanın ilk metaverse kenti olarak tescillenen Elazığ Harput Kalesi, Taksim Ayaspaşa Bulvarı, Cimşit Hamamı gibi tarihi yerlerin geçmiş zamandaki hallerine yolculuk yapılabilecek deneyimlere yer verdik. Bu deneyimi geliştirerek dünyada iz bırakan yerleri GoArt Metaverse’e taşıyarak sanal dünyanın sınırlarını genişleteceğiz. Özellikle yakın zamanda Efes Antik Kenti gibi dünya mirası için önemli yerleri GoArt Metaverse üzerinden keşfedebileceksiniz. Bu alanları görsel bir yolculuğun yanı sıra, rehberlik gibi hizmetlerle de destekleyerek kullanıcı için keşif odaklı bir noktaya taşıyacağız.

Bunlara ek olarak, dünyanın önemli blokzincir etkinliklerinde bizi yine sponsor, katılımcı olarak görmeye devam edeceksiniz. GoArt’ın yeni özelliklerini, gelecek vizyonunu düzenli olarak tüm kullanıcılarımız ve ekosistem ile paylaşmaya devam edeceğiz.”

“Son bir yılda en çok konuşulan teknoloji: Metaverse”

Sanal gerçeklik, metaverse gibi yeni teknolojilerde son 1 yılda kaydedilen ilerlemelere de değinen Burak Soylu hem globaldeki hem de Türkiye’deki gelişmeleri de paylaştı:

“Son bir yılda sanal gerçeklik ve metaverse teknolojilerinde önemli ilerlemeler kaydedildi. Biliyorsunuz ki pandemi sürecinde evden çalışma ve öğrenme ihtiyacının artmasıyla birlikte sanal gerçeklik ve metaverse teknolojileri daha da önemli hale gelmişti. Bugün ise hayatımızın doğal bir parçası ve adeta uzantısı olduğunu garantiledi diyebiliriz.

Sanal gerçeklik alanında, yeni nesil sanal gerçeklik cihazları ve uygulamalar piyasaya sürüldü. Özellikle oyun sektörü bu alanda öncü oldu ve sanal gerçeklik oyunları geliştirildi. Oculus Quest 2 gibi kablosuz, kendi kendini yöneten sanal gerçeklik cihazlarının yanı sıra, OpenXR standardı gibi standartlar geliştirildi. Geçtiğimiz haftalarda Apple tarafından çıkarılan Vision Pro adlı karma gerçeklik gözlüğü bu alanda gelişmelerin hızlanacağına dair büyük bir sinyal oldu. Bazı şirketler, sanal gerçeklik teknolojisi kullanarak telekomünikasyon, eğitim, sağlık gibi alanlarda hizmetler sunmaya başladı. Bu sayede, insanlar sanal ortamlarda bir araya gelerek etkileşim kurabiliyor ve farklı deneyimler yaşayabiliyor.

Metaverse ise son bir yılda yine en çok konuşulan teknolojilerden biri haline geldi. Metaverse, sanal dünyaların bir araya gelmesiyle oluşan bir dijital evreni ifade ediyor. Yaratılan bu evrenlerde kullanıcılar, gerçek dünyadaki gibi sosyal etkileşimde bulunabiliyor, para kazanabiliyor ve eğlenceli aktiviteler yapabiliyor. Özellikle; Fortnite, Roblox ve Minecraft gibi oyunlar, metaverse teknolojilerinin erken örnekleri olarak gösteriliyor. Roblox, kullanıcıların kendi oyunlarını oluşturabileceği ve paylaşabileceği bir platformdur. Bu platform, son bir yılda büyük bir popülerlik kazandı ve kullanıcılar tarafından oluşturulan oyunlar, sanal gerçeklik ve metaverse teknolojileri kullanılarak geliştirildi. Fortnite, Epic Games, sosyal medya platformuna benzer bir metaverse kenti olan ‘Metaverse’i duyurdu. Bu kent, gerçek dünyada olduğu gibi kullanıcıların birbirleriyle etkileşimde bulunmasına olanak tanıyacak.

Ayrıca, Facebook gibi şirketler de metaverse teknolojilerinde yoğun bir şekilde çalışmalar yapıyor. Facebook’un Horizon Workrooms adlı sanal toplantı odası uygulaması da bu teknolojilerin kullanımını yaygınlaştırmaya yardımcı oluyor. Snapchat ise ‘Scan’ özelliğini kullanarak sanal gerçeklik etkileşimli bir deneysel eğitim platformu olan ‘Spectacle Lens Lab’ın tanıtımını yaptı. Bu platform, kullanıcıların birbirleriyle etkileşime girmelerine ve sanal gerçeklik gözlükleri aracılığıyla yeni beceriler öğrenmelerine olanak tanıyor. Microsoft da Mesh adlı yeni bir metaverse platformu duyurdu. Mesh, kullanıcıların sanal dünyalarda bir araya gelip etkileşimde bulunmalarına olanak tanıyan bir platformdur ve HoloLens 2 gibi cihazlarla kullanılabilir.

Türkiye’de de son dönemde sanal gerçeklik ve metaverse teknolojileri üzerine çalışmalar gerçekleştiriliyor. İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) bünyesinde faaliyet gösteren Sanal Gerçeklik Araştırma ve Uygulama Merkezi (SAGAUM) tarafından farklı sektörlerde sanal gerçeklik uygulamaları geliştiriliyor. Ayrıca, Türkiye’deki bazı oyun şirketleri de sanal gerçeklik ve metaverse teknolojilerine yatırım yapmaya başladı.

Yine Türkiye’de, İstanbul’da yer alan Piri Reis Üniversitesi, VR Lab adlı bir sanal gerçeklik laboratuvarı kurdu. Bu laboratuvar, öğrencilerin sanal gerçeklik teknolojileri üzerinde çalışmalarını sağlıyor.”

“Geri bildirimler, deneyim yolculuğunu daha iyi hale getirir”

Dijital deneyim bugün eğitimden sağlığa, seyahatten iş tercihine kadar
en etkin unsurların başında geliyor. Soylu dijital deneyimin en basit
tercihlerde bile neden bu kadar etkili olduğunu şöyle anlattı:

“Dijital deneyimin etkili olmasının birkaç nedeni olduğunu düşünüyorum:

1. Kişiselleştirme: Kullanıcıların tercihlerine ve ihtiyaçlarına göre deneyiminizi özelleştirebilirsiniz. Bu durum, kullanıcıların ihtiyaçlarına uygun bir yolculuk yaşamalarını ve uygulamada daha çok vakit geçirmelerini sağlar.
2. Kolaylık: Kullanıcıların birçok işlemi hızlı ve kolay bir şekilde yapmalarını sağlayabilirsiniz. Örneğin, bir e-ticaret sitesinde alışveriş yapmak, fiziksel bir mağazaya gitmekten daha kolay ve hızlıdır.
3. Erişilebilirlik: Kullanıcıların herhangi bir yerden ve herhangi bir zamanda erişebilecekleri şekilde deneyim tasarlayabilirsiniz. Böylece, kullanıcılar ihtiyaç duydukları anda nerede olurlarsa olsunlar hizmeti kullanabilirler.
4. Geri bildirim: Kullanıcılardan geri bildirimler alarak yolculuğunuzu daha iyi hale getirebilir ve uygulamanızın sürekli olarak gelişmesini sağlayabilirsiniz.
5. Verimlilik: Dijital deneyimler, işlerin daha verimli bir şekilde yapılmasını sağlayabilir. Örneğin, bir online toplantı yapmak, fiziksel bir toplantıya göre daha az zaman ve kaynak gerektirir.”

“Kullanıcıların Metaverse deneyimi, depremzedelere yardıma dönüşüyor”

GoArt, özellikle Türkiye Futbol Federasyonu ile olduğu gibi büyük
projeleri hayata geçirmeye devam ediyor. Soylu, TFF ile gerçekleştirilen projenin kapsamını ise şu şekilde aktardı:

“Türkiye Futbol Federasyonu’nun halihazırda depremzedeler için başlattığı Omuz Omuza Kampanyası’na destek olarak bu projeyi geliştirdik ve tüm proje gelirini bu kampanyaya aktardık. Özellikle belirtmek isterim ki en iyi yaptığımız işle, teknolojiyi kullanarak böyle büyük bir amaca hizmet etmiş etmenin bizim için de anlamı büyük oldu. Bu kapsamda, TFF’ye özel GoArt Metaverse evreninde bir portal tasarladık. Bu portal; 6 Şubat Anıtı, TFF Müzesi, stadyum ve ödül alanından oluşuyor. GoArt Metaverse’ü indirip avatarını oluşturan kullanıcılar, TFF portalına girdikten sonra anıtı ve müzeyi ziyaret edebiliyor.

Bunun yanında; stadyuma giren kullanıcılar Omuz Omuza Sahası’na çıkıyor. Burada da kullanıcılara küçük bir oyunlaştırma kurgusu sunuyoruz. Sahaya girdiğinizde karşınıza bir penaltı oyunu çıkıyor. Burada attığınız her gol ile TFF Puanı topluyorsunuz ve bu puanlarla ödül alanında sergilenen imzalı takım formalarından Şampiyonlar Ligi final maçı biletine, milli takım kampına katılma hakkı gibi birbirinden değerli ödülleri kazanmak için şans elde ediyorsunuz. Ayrıca, ekstra gol hakkı satın alarak depremzedelere katkı sağlayabiliyorsunuz. Haziran ayında sonlandırdığımız kampanya boyunca pek çok yeni kullanıcı TFF Omuz Omuza Sahası’na katıldı ve projenin tüm geliri Omuz Omuza Kampanyası’na aktarıldı.”

“Turizm teknolojisi alanına yeni bir soluk getirmeyi amaçlıyoruz ”

Sohbetimizin sonunda Burak Soylu ile RoofStacks bünyesindeki Bilet Dükkanı’nı da konuştuk. Web3 teknolojilerinin de bu portalda yer alacağını belirten Soylu, gelecekteki hedeflerini şu cümlelerle ifade etti:

“Bilet Dükkanı turizm sektöründe teknolojiye yaptığı yatırımlarla ayrışıyor. İlk kurulduğumuz günden itibaren teknoloji bizim ana odaklarımızdan biri oldu. Bu alanda yaptığımız yatırımlar neticesinde bugün hem acentelere hem de bireylere dünyadaki yüzlerce havayolu şirketinin binlerce uçuş seçeneğini, otel, transfer ve araç kiralama hizmetini sunuyoruz. Halihazırda 30 yıldır turizm sektöründeki edindiğimiz bilgi ve tecrübeyi bu yıl itibariyle son tüketicilere de sunmaya başladık. Ana hedefimiz, kullanıcılara benzersiz bir seyahat planlama deneyimi sunmak için yeni teknolojik deneyimler geliştirmek. Bu hedefe odaklanmış ve her gün büyüyen yapısıyla 50’yi aşkın yazılımcı ekibimiz bulunmakta.

‘Akıllı Seyahat’ mottosuyla yenilikçi bir seyahat deneyimi sunmayı amaçlıyoruz. Bilet Dükkanı için akıllı seyahat kavramı avantajlı fiyatları ve konforu merkezine alan bütüncül bir deneyimden oluşuyor. Kullanıcı dostu bir arayüze sahip seyahat portalı ile tüketiciler, işlemlerini saniyeler içinde basit bir şekilde gerçekleştirirken, birbirinden çeşitli ve herkesin kendine uygun bir seçenek bulabileceği cazip indirimler ve özel kampanyaları da avantajlı fiyatlarda seyahat deneyimlerini daha keyifli hale getirebiliyor.

GoArt Metaverse’te Bilet Dükkanı da yerini aldı hatta lansman filminin bir bölümü de o dünyada geçiyordu. Yıl içinde portalın açılışını yapacağız ve sunacağımız deneyimle turizm sektöründe bir ilki gerçekleştireceğiz. Amacımız aslında GoArt’ın ana vizyonuzla birlikte metaverse deneyimini gerçek hayat bağlantılı ve fayda sağlayan bir şekilde kullanıcılara sunmak. Burada kullanıcılarımız metaverse dünyasındaki oyunlaştırma senaryolarıyla puan toplayarak gerçek dünyada uçak bileti, otel, transfer ve araç kiralama gibi hizmetlerden avantajlı olarak faydalanacak. Hatta Bilet Dükkanı sadakat programıyla bağlantılı, web3 teknolojisini içeren yaklaşımlarla turizm teknolojisi alanına yeni bir soluk ve yaklaşım getirmeyi amaçlıyoruz.”

Bu kadar yoğun teknoloji kullanılan iş kollarınız için nasıl bir altyapı ihtiyacınız oluyor ve bu altyapıyı nasıl sağlıyorsunuz?
GoArt, bildiğiniz üzere global’de büyüyen bir ürün olduğu için global ölçekte bir altyapı ile geliştirilmesi gerekiyor. Ayrıca birçok teknolojik bileşenden oluşuyor. İçinde blockchain, game, web ve mobil teknolojileri bir arada kusursuz bir uyum içinde çalışması gereken bir ürün. Bu nedenle her geliştirdiğimiz özellik için en iyi altyapıyı nasıl yapacağımızı ve nerede servise açacağımızı titizlikle seçiyoruz. Türkiye’de güçlü altyapısı bulunan Turkcell veri merkezi ile çalışıyoruz. Ayrıca Turkcell Çoklu Bulut hizmetinden de faydalanıyoruz. Globalde Microsoft Azure, Google Cloud ve AWS’de altyapımız bulunuyor. 3 sene önce Microsoft Azure üzerinde startup programına dahil olarak ölçeklenmeye başlamıştık, bu yaz programın sona adımı olan scale-up aşamasını başarıyla tamamlamış olacağız.

GoArt ürünümüz büyüdükçe, kullanıcı sayımız arttıkça altyapı ölçeğimizi de  paralel bir şekilde büyütüyoruz. Örneğin tüm kullanıcı, veri analitiği ve marketing altyapımızı Google Cloud üzerinde yürütüyoruz. AWS üzerinde GoArt içinde düzenlediğimiz etkinliklerin, 3D streaming altyapısını tutuyoruz. Microsoft Azure üzerinde yüksek ölçekli, kubernetes üzerinde çalışan backend servislerimizi yönetiyoruz. Tüm bu servislerin önünde Cloudflare ile DNS ve güvenlik yönetimi de yapıyoruz. Özellikle güvenlik ve ölçekleme konularından taviz vermiyoruz.

Gaming tarafında Unity platformu üzerindeki servisleri kullanarak eş zamanlı etkileşim özelliklerini geliştiriyoruz. Blockchain tarafında ise EVM tabanlı smart contract’lar geliştirerek ilerliyoruz ancak multichain olma yönünde mimariler tasarlıyoruz. Kullanımı Web2 deneyimine yakın ama altyapısı Web3 teknolojileri ile bütünleşmiş bir şekilde geliştirmelere devam ediyoruz.

Comments

Comments are closed.

Login/Sign up