PERAKENDEYÖN VEREN LİDERLER

Tüketiciler kanallar arasında geçiş yaparken aynı ilgiyi görmek istiyor

0

Önemli olanın, dijitalleşmeyle beraber fiziksel ve online kanallar arasındaki dengeyi ve etkileşimi etkin bir şekilde kurabilmek ve yönetebilmek olduğunu söyleyen ZMD Yönetim Kurulu Başkanı Serhan Tınastepe, “Omnichannel’ın başaranları, doğru teknolojileri kullanan ve müşterisini iyi okuyanlar olacak.” dedi.

ODTÜ Makine Mühendisliği mezunu olan Serhan Tınastepe, Türkiye’de en büyük ilk 100 perakende şirketi içinde yer alan beyaz eşya ve tüketici elektroniği kategorisinde faaliyet gösteren Simport’un Yönetim Kurulu Başkanlığını yürütüyor. Sivil Toplum Kuruluşları tarafında ise Zincir Mağazalar Derneği Yönetim Kurulu Başkanlığı görevinin yanı sıra, TAMPF Türkiye Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Federasyonu Yönetim Kurulu Başkan Vekili ve TOBB Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Perakendecilik Sektör Meclisi Üyesi olarak görev alıyor.

2012 yılında kurulan Zincir Mağazalar Derneği (ZMD) ise gıda dışı organize perakendenin temsilcisi konumunda bir dernek. Başta teknoloji, yapı market, mobilya, hazır giyim, ev geliştirme, kişisel bakım, kozmetik, takı-aksesuar, hobi, oyuncak-kırtasiye, optik ve büyük mağazacılık olmak üzere modern perakendenin farklı alt kategorilerindeki öncü oyuncularını temsil eden dernek, güçlü üye yapısıyla ve etkin çalışmalarıyla kamuoyundaki etkinliğini sürdürmeye devam ediyor. Türkiye genelinde yaklaşık 55 bin satış noktasında, 360 bin kişilik istihdamı ve 500 milyar TL’nin üstünde bir ciroyu temsil eden Zincir Mağazalar Derneği, bu büyüklüğü ile gerek ekonomik gerekse sosyal alanda da önemli bir konumda yer alıyor. 

Organize perakendenin yaygınlaşması, kayıtlı ekonomiye katkısının artırılması ana amacıyla faaliyetlerini yürüten derneğin çalışma konuları da çok geniş. Mevzuat, eğitim, istihdam yaratma, teknoloji, verimlilik, sürdürülebilirlik, e-ticaret, pazarlama, omnichannel gibi her gündemi üyelerinin destekleriyle işliyor, ortak fayda yaratacak projeler çıkarmaya çalışıyor. “Konularımızı detaylı bir şekilde çalışıyor, sorunlarımıza çözüm önerilerimizi geliştiriyor, bu önerileri ilgili makamlarla hızlıca paylaşıyor ve takip ediyoruz. Bunun yanında sektörün gelişimi ve önünü açıcı öneri ve görüşlerimizi de detaylandırarak ilgili mercilere ulaştırıyoruz.” diyen ZMD Yönetim Kurulu Başkanı Serhan Tınastepe, dernek olmanın gücünü sektör, üyeler ve nihayetinde ülkemizin ekonomik gücü ve tüketicilerin refahı için kullanmaya çalıştıklarını belirtiyor ve derneğin faaliyetlerini daha detaylı olarak şöyle ifade ediyor:

Perakende Teknolojileri Ödülleri sahiplerini buldu

“Bildiğiniz üzere sivil toplum kuruluşlarının, derneklerin temel amaçlarından biri, üyeleri arasında güncel ve doğru bilgi alışverişini sağlamak. Biz de bu amaçla ve sektörümüzün gelişimine bir miktar da olsa katkı sağlamak adına her sene Perakende Teknolojileri Konferansı’nı düzenliyoruz. Pandemi şartları nedeniyle 2 senedir online olarak düzenlediğimiz etkinliğimizi, bu sene önceden olduğu gibi fiziki olarak yapma kararı aldık. 

Bu sene 9.sunu düzenlediğimiz Perakende Teknolojileri Konferansı’nı, 25 Ekim Salı günü InterContinental Hotel Taksim Istanbul’da ve eş zamanlı olarak Digital Network Alkaş platformunda canlı yayınla gerçekleştirdik. Perakendede verimliliği hedefleyen teknolojik çözümlerin, bu çözümleri uygulayan perakendecilerle birlikte sahnede yer aldığı Çözüm Oturumları, konferansın en ilgi çeken oturumları oldu. 11 çözümün anlatıldığı konferansta ayrıca İnsan Kaynakları, Müşteri Deneyimi, Mevzuat, E-Ticaret konularında paneller, dijital dönüşümde trendleri özetleyen araştırma oturumu da yer aldı.

Yine teknoloji ve yazılım firmalarını ödüllendirdiğimiz Perakende Teknolojileri Ödülleri programımız var. Burada perakendede verimlilik sağlayan teknolojik çözümleri değerlendirip ödüllendiriyoruz. Ödül programını verimli ve yenilikçi çözümler geliştiren teknoloji firmalarının ödüllendirilmesi, tüm sektöre duyurulması ve global arenalara taşınmasının önünün açılması amacıyla düzenliyoruz. Bu sene 4. kez düzenlenen programın başvuruları 20 Haziran’da başlamıştı ve 2 kategoride toplam 35 proje başvurusu alındı. Tüm başvurular Perakende Teknolojileri Ödülleri programının değerli jürisi tarafından değerlendirildi ve kazananlar belirlendi. Bu senenin kazananlarını da 25 Ekim’de konferansımızda açıkladık.”

Biraz teknoloji üzerine de konuşalım. Fiziksel mağazalar yerine sadece showroomlar’ın bulunduğu, alışveriş süreçlerinin ise tamamen online olarak yapıldığı bir perakende trendi sizce hem kurum hem de müşteri için etkili olur mu? İleride alışveriş deneyimlerini bu ya da farklı şekillerde dönüştürecek teknolojiler neler olacak, nasıl kullanılacak?
Biz fiziksel mağazaların tamamen yok olacağı bir perakende düşünemiyoruz. Pandemi döneminde biraz da zorunluluktan online mağazacılık çok fazla büyüdü. Halen büyümesini sürdürüyor. Ancak pandemi dönemindeki ivmenin gerilediğini de görüyoruz. Fiziksel mağazaların rolü her zaman geçerli olacaktır.

Önemli olan; dijitalleşmeyle beraber fiziksel ve online kanallar arasındaki dengeyi ve etkileşimi etkin bir şekilde kurabilmek ve yönetebilmek. Omnichannel dediğimiz olgu tam da bunu işaret ediyor. Artık müşterimizin olduğu her mecrada ona ulaşmamız gerekiyor. Taleplerini online – offline fark etmeksizin aynı şekilde karşılamak isteyen, kanallar arasında geçiş yapan ama her şekilde aynı ilgiyi görmek isteyen bir müşteri kitlemiz var. Bunu sağlayan perakendeciler gelecekte başarılı olacaklar. Bunu da doğru teknolojileri kullanan ve müşterisini iyi okuyanlar yönetebilecekler.

Yapay zekanın hem şirket süreçleri hem de müşteri deneyiminde perakende sektörü için önemine dair neler söylersiniz? Yapay zeka artık ‘olmazsa olmazlar’ arasında yerini aldı mı?
Müşterimize yönelik geliştirdiğimiz ve kullandığımız çoğu teknolojinin içinde artık yapay zeka var. Bu simülasyonu yapmadan ve öngörüleri eklemeden işlerimizi yönetebilmemiz imkansız görünüyor. Tabii ki son karar noktasında insan aklı devreye giriyor. Ancak o ana kadar verileri işleyip tahminleri önümüze raporlaması için mutlaka yapay zekadan faydalanmaya devam edeceğiz.

ZMD olarak, yıl sonu ve gelecek dönemlerde ajandanızdaki önemli başlıklar neler?
Ülkenin en önemli gündemi olduğu gibi bizlerin de en önemli sorunu elbette enflasyonist gidişat. Devletimizin aldığı önlemlerle bu gidişatın düzeleceğine güvenimiz tam. Ancak bizim maliyetlerimizi etkileyen bir diğer önemli konu ise enerji. Enerji maliyetlerimizde kontrol edemediğimiz artışlar, buna ek olarak ortaya çıkan enerji açığı, bizleri bu konuda hızlı aksiyon almaya yönlendiriyor. Enerji verimliliği, perakendecilerin her zaman önemli bir gündemi olmakla beraber, özellikle Avrupa’da başlayan bazı uygulamalarla yeniden önem sıralamasında üst sıralara çıkmaya başladı. 

Gerek maliyetler ve verimlilik gerekse online kanalın baskısı ile mağazalaşmanın yavaşladığını görüyoruz. Mağaza yatırımlarına turizm ve sanayide olduğu gibi KDV istisnası ve kiralarda KDV ile stopajın düşürülmesi talebimiz var. Yüksek oranlarda vergi uygulaması kayıtdışılığı da çok artıran ve teşvik eden bir durum. Oranların yeniden değerlendirilerek makul seviyelere çekilmesi talebimiz var.

Uzun süredir takip ettiğimiz önemli bir konumuz; yabancı ve yabancı ortaklı markalara döviz kiralaması yapılması ile ortaya çıkan haksız rekabet. Yan yana iki mağaza, aynı kategoride faaliyet gösteriyor, biri dövizle kira ödüyor, diğeri TL bazında artışla devam ediyor. Bu haksızlığın giderilmesi gerekiyor. Yabancı yatırımcıların ülkemiz için önemli olduğu bir gerçek. Yıllar içinde maalesef çok büyük yabancı markalar ülkemizden çekilmek zorunda kaldı. Yüksek ithalat vergisi oranları, dövizle kiralama gibi sorunlar, globaldeki diğer şubeler arasında konumunu zora sokacak mevzuatsal sıkıntılar bu markaların birer birer çekilmelerine yol açtı. Yabancı ve yabancı ortaklı markaların birçoğu ülkemizi aynı zamanda bir tedarik üssü olarak kullanıyor, bunu göz ardı etmemeliyiz. Ülkemizde yaptığı satışın daha fazlasını yerli tedarikçiden alıp tüm dünyadaki diğer mağazalara gönderen perakendeciler var. Bu değeri kaybetmememiz, yabancı yatırımcılarımızı haksız rekabete maruz bırakmamamız gerekiyor.

Comments

Comments are closed.

Login/Sign up